Visie
De Regenboog is een plek waar je mag zijn wie je bent en waar je leert het beste uit jezelf te halen door verbonden te zijn met jezelf, de ander en de wereld.
Voor ons staat de ontmoeting met het kind, de ouders en de medewerkers onderling, voorop.
Door elkaar te ontmoeten leer je elkaar beter kennen.
Ouders en leerkrachten hebben de taak om hun kinderen voor te bereiden op een maatschappij, die steeds in verandering is. Een maatschappij waarin niet alleen taal, lezen en rekenen belangrijk zijn voor succes, maar ook sociale vaardigheden en democratisch burgerschap.
Wij werken aan een stevige basis voor ieder kind met voldoende bagage om een zelfstandige, verantwoordelijke en bewuste wereldburger te worden.
Missie
Wij werken aan een stevige basis voor ieder kind, waarbij wij groei centraal stellen. De volgende stap is waar het om gaat. Hierbij werken wij vanuit verbinding, waarin er aandacht is voor iedereen en het belang van het nemen van je verantwoordelijkheden.
Dit alles vanuit een vreedzaam karakter. De kernwaarden vormen het hart van onze onderwijsbenadering en onze levendige gemeenschap.
Vreedzaam
De Regenboog is een Vreedzame basisschool. Wij zien de school als een oefenplaats van de maatschappij, waarin alle kinderen onderdeel zijn van de leefgemeenschap op school. We leren van en met elkaar. Kinderen leren samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Zij voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en staan open voor verschillen tussen mensen. Wij leren kinderen zich bewust te worden van situaties die spelen op school en om samen tot oplossingen te komen. Door deze samenwerking ontwikkelen de kinderen vaardigheden die ze als (toekomstig) burger in onze democratische samenleving, nodig hebben.
Zo maken wij de kinderen vaardig in het uitspreken van wensen en behoeften en het luisteren naar elkaar en jezelf. We stimuleren de kinderen om hulp te vragen en te bieden. Daarnaast willen we de kinderen meegeven dat fouten maken is onderdeel van het leerproces en dat je leert door vallen en opstaan.
We vinden het belangrijk dat kinderen leren om een eigen mening te vormen en daarbij te luisteren naar de meningen van anderen. Wij verwachten dat de kinderen op een respectvolle en empathische manier met elkaar omgaan. Wij zijn hierin een voorbeeld.
Verbinding
Verbinding vormt de rode draad in onze school. Onze veilige en vertrouwde schoolomgeving is een ontmoetingsplaats waar kinderen, leerkrachten en ouders en de omgeving elkaar ontmoeten en zich verbonden voelen. Deze verbinding zorgt ervoor dat iedereen elkaar helpt en vertrouwen opbouwt om samen van elkaar te leren.
Wij willen kinderen laten opgroeien tot verantwoordelijke mensen, dus leren wij ze om de verbinding met anderen aan te gaan. Je hebt elkaar nodig; samen kom je tot meer dan alleen.
Kinderen en leerkrachten voelen zich verbonden met hun taak, de groep, de school en de omgeving om hen heen. Zij tonen zich betrokken en geïnteresseerd in wat zij moeten doen en er om hen heen gebeurt.
Ook in het onderwijsaanbod zoeken wij naar verbinding. Zo verbinden wij verschillende vakken met elkaar, waardoor kinderen gemakkelijker verbanden leggen en het onderwijs meer betekenisvol maakt. Deze aanpak bevordert hun motivatie en helpt leerlingen de samenhang tussen onderwerpen te begrijpen en te onthouden.
Groeien
Kinderen groeien in hun ontwikkeling; op cognitief niveau, op sociaal emotioneel gebied, in zelfstandigheid en in verantwoordelijkheid; kortom als mens.
Groei is ons kompas, ons doel waar we naartoe werken. Elke dag is een nieuwe kans om te leren en onze vaardigheden te verbeteren. Met de juiste zorg ontwikkelt ieder kind zich optimaal en voelt het zich competent.
Groei betekent bij ons vooral: uitgroeien tot wie je bent. Jezelf ontwikkelen en groeien is een continu proces van reflecteren en leren, ontdekken wat je goed kunt en waar je plezier in hebt. De Regenboog biedt daarvoor een betekenisvolle en rijke leeromgeving waarin groei op alle gebieden wordt gestimuleerd.
Aandacht voor iedereen
Aandacht voor iedereen begint met je gezien en gehoord voelen. Vertrouwen geven en ervaren geeft een gevoel van veiligheid, competentie en plezier. We zorgen voor een open sfeer waarin iedereen rekening met elkaar houdt. Wij hebben vertrouwen in de kinderen en de ouders en zorgen ervoor dat wij betrouwbaar zijn. Kinderen voelen zich gewaardeerd en geholpen door leerkrachten, klasgenoten en hun ouders.
Alle kinderen krijgen zorg op maat. Leerlingen die meer uitdaging vragen, krijgen extra ondersteuning in en buiten de klas. Onze talentcoach zorgt ervoor dat deze kinderen de uitdaging vinden die bij ze past. Eén keer in de week begeleidt zij de kinderen in de prismagroep. Leerlingen met meer zorgbehoefte krijgen dagelijks specifieke ondersteuning in of buiten groep. Onze intern begeleider observeert en begeleidt de leerkrachten om ervoor te zorgen dat alle kinderen de aandacht krijgen die zij nodig hebben.
Verantwoordelijkheid
Op onze school zijn alle kinderen onderdeel van de leefgemeenschap. Dat betekent dat kinderen zich betrokken bij en medeverantwoordelijk voelen voor wat er gebeurt in de klas en op school. Kinderen krijgen een stem en leren deze op een verantwoorde wijze te gebruiken. Naast dat wij leerlingen een stem geven om op te komen voor hun eigen belang, willen wij dat ze zich medeverantwoordelijk gaan voelen voor het algemeen belang.
Zij zullen zich daar eerder verantwoordelijk voor voelen, als ze ook echt mogen meedenken en ze de ruimte krijgen om een steentje bij te dragen.
Zo worden er bij onze vreedzame aanpak leerlingen tot mediatoren opgeleid die helpen bij het oplossen van conflicten en krijgen alle kinderen een stem door ze mee te laten denken tijdens o.a. de groepsvergaderingen. Daarnaast is er een leerlingenraad actief die de leerlingen binnen de school vertegenwoordigt. Eigen verantwoordelijkheid maakt kinderen bewust van wat ze zelf doen en waarvoor ze het doen. Ze leren niet voor school, maar voor hun eigen toekomst!